Čo je prírodná kozmetika ?
Prírodná kozmetika je dnes veľmi široký pojem. Bohužial mnohokrát sa za tým to označením skrývajú aj produkty, ktoré nespĺňajú podmienky pre označenie " prírodný " a majú k tomu dokonca veľmi ďaleko. Výrobcovia dúfajú, že sa spotrebiteľ nechá nalákať na označenia typu " natural, nature, prírodný, natural extract from..., 100% výťažok z..." Lenže to nestačí na to, aby kozmetika, mohla byť označená ako prírodná.
Zárukou sú certifikáty, ktoré udeľujú nezávislé inštitúcie. Pre získanie certifikátu musí kozmetická značka spĺňať určité podmienky týkajúce sa zloženia, procesu výroby, testovania výrobkov, využitia pracovnej sily, získavania surovín, spôsob konzervácie a parfemácie....Každý certifikát má svoje vlastné podmienky pre udelenie.
Momentálne neexistuje jednotné označenie pre produkty, ktoré by mohli byť označované ako prírodné. Veľmi často sa stretávam s tým, že aj predajcovia v tom nemajú jasno a označujú svoje výrobky ako bio alebo prírodné a pritom to tak nie je. Viac jasnosti by mohol priniest medzinárodný certifikát NaTrue, ktorý už mnohí výrobcovia používajú, ale ešte na neho neprešli všetci výrobcovia.
Treba si uvedomiť, že pojem "prírodný" môže znamenať že produkt obsahuje určité prírodné látky, ale treba ísť viac do hĺbky. Aby sme vedeli odhadnúť kvalitu prírodného produktu, treba vedieť:
1. Čo tvorí základ výrobku ?
2. Ako je kozmetika zakonzervovaná ?
3. Ako je kozmetika parfémovaná ?
4. Aké emulgátory kozmetika obsahuje ?
5. Akej kvality sú použité prírodné suroviny ?
6. Akým spôsobom sú získavané účinné extrakty (oleje, bylinné výťažky a pod..) ?
7. Je kozmetika testovaná na zvieratách ?
8. Obsahuje kozmetika živočíšne produkty ? Aké ?
Ak má kozmetika nejaký certifikát, malo by to byť zárukou určitého stupňa kvality. Výrobcovia niekedy dokonca robia aj to, čo certifikát nepožaduje, pretože jednoducho chcú poskytovať kvalitné produkty a tak sa aj prezentujú. O každom certifikáte sa dá nájsť dostatok informácií na internete. Zistíte tak, čo značka vašej kozmetiky ponúka a zaručuje. Je už na zákazníkovi, ktorý produkt si vyberie a ktorý sa mu najviac osvedčí. Oplatí sa čítať aj zloženie, ktoré napovie najviac.
Pre ľahšiu orientáciu uvediem najhlavnejšie zásady pre rýchlu identifikáciu kvalitnej prírodnej kozmetiky:
1. Základ prípravku (krém, telové mlieko..) by mali tvoriť rastlinné oleje ako napr. mandľový, olivový, bambucké maslo, sójový, slnečnicový.... Prírodná kozmetika by nemala obsahovať ako náhradu rastlinných olejov vedľajšie ropné produkty ako : minerálne oleje (paraffinum liquidum), vazelínu (petrolatum), dimethicone, microcrystaline wax, ceresin...) Tieto lacné náhražky upchávajú póry a znemožňujú pokožke voľne dýchať. Naviac sa môžu usadzovať v lymfatických uzlinách.
2. Prírodná kozmetika by mala obsahovať len tenzidy rastlinného pôvodu. Tenzidy obsahujú sprchové gely, šampóny a pod. Sú to látky, ktoré čistia, odmasťujú a penia. Rastlinné tenzidy sú oveľa jemnejšie a čistia bez podráždenia a vysušovania. Syntetické tenzidy (Sodium lauryl sulfat, SLS, SLES, Sodium laureth sulfate) silne odmasťujú a narúšajú ochranný plášť pokožky. Používajú sa aj na priemyselné čistenie.
3. Prírodná kozmetika musí obsahovať, len také konzervanty, ktoré sú povolené v rámci ich certifikátu. Nesmie obsahovať konzervačné látky ako methylparaben, propylparabe,n butylparaben,Izothiazolinones. Kvalitné značky prírodnej kozmetiky používajú na konzervovanie prírodné látky ako vitamín E, éterické oleje v najvyššej možnej miere. Výrobky sú koncipované tak, aby sa konzervovalo čo najmenej. Už pri tvorbe zloženia sa prihliada na to, aby produkt mal dlhú trvácnosť.
4. Prírodná kozmetika obvykle obsahuje ako parfém éterické oleje. Sú však aj značky, ktoré obsahujú syntetický parfém. Tieto syntetické parfémy sú u niektorých certifikátov povolené, sú však prísne kontrolované a musia byť hypoalergénne. Veľa prírodných produktov je neparfemovaných a majú svoju prirodzenú vôňu podľa obsiahnutých surovín.
5. Prírodná kozmetika obsahuje len farbivá prírodného pôvodu z rastlín a minerálov. Pozor, pretože aj prírodné aj syntetické farbivá sa označujú číslom. Teda máte možnosť buď dôverovať značke a výrobcovi alebo si to nájsť na internete. To isté platí pre arómy.
6. Veľa kozmetických produktov obsahuje olej a vodu, čiže musia obsahovať aj emulgátor, ktorý umožní spojenie vody a oleja a vytvorí krém. Prírodná kozmetika obsahuje prírodné emulgátory, a to len v nutnom množstve. Neobsahuje syntetické emulgátory ako napr. PEG (polyethylen glycol).
7. Kvalitná prírodná kozmetika nie je testovaná na zvieratách.
8. Čo sa týka živočíšnych produktov, niektoré značky ich používajú iné nie. Napr. včelí vosk je živočíšny produkt a používa sa v krémoch pre zvláčnenie pokožky, podobne ako lanolín - tuk z ovčej vlny. Používanie takýchto látok je v poriadku. Prírodná kozmetika však nesmie obsahovať suroviny z mŕtvych zvierat !
9. Výrobcovia certifikovanej prírodnej kozmetiky sa obvykle zaručujú aj za transparentnosť procesu výroby, ekologický proces výroby, recyklované obaly a čo najmenej odpadu, fair trade.
Zhrnutie - čo by prírodná kozmetika určite nemala obsahovať:
SLS, SLES, sodium lauryl sulphate, sodium laureth sulfate, sodium pareth sulfate, paraffinum liquidum/mineral oil, petrolatum/vazelína, ceresin, dimethicone, propylen glycol, Izothiazolinones, methylparaben, butylparaben, propylparaben, ethylparaben, diethanolamine, microcristaline wax, GMO - geneticky modifikované organizmy, fluorid (v zubných pastách), PEG/polyethyl glycol, silikóny, imidazolodinyl urea, urea, thiazolinony, chemické UV filtre (4-methyl-benzylidencamphor 4-MBC, oxybenzon, benzofenon-3, octyl-methoyl-cinnamates OMC, PABA, homosalate HMS), Acrylates, Alkyl Acrylate Crosspolymer, isopropyl myristate, pentylen glycol, Hydrogenated Polyisobutene
Použitie radioaktívneho ožiarenia na zaistenie mikrobiálnej čistoty výrobku nie je povolené.
Biokozmetika versus prírodná kozmetika
Ako BIO by mali byť označené len produkty, ktoré obsahujú len zložky z BIO produkcie. To znamená, že ak krém obsahuje napr. BIO výťažok z aloe vera, ale ostatné látky nie sú z bio produkcie, tak nemôže byť ako bio označený. Môže mať označenie len BIO aloe vera. Každá značka má vo svojej ponuke produkty , ktoré sú kompletne BIO, ale aj také, ktoré obsahujú niekoľko BIO zložiek a zvyšok sú "len" prírodné látky. To závisí od výrobcu, aké zloženie výrobku zvolí ,aké látky použije, aká je ich cena, odkiaľ ich získa a pod. V zložení výrobkov sú BIO zložky väčšinou označené hviezdičkou s vysvetlením: from certified organic agriculture, organically grown, from organic farming a pod....Tiež sa môžete stretnúť s označením " z kontrolovaného zberu vo voľnej prírode " . To znamená, že suroviny boli zberané vo voľnej prírode tak, aby ich rast a výskyt nebol ohrozený.
Niečo o značkách prírodnej kozmetiky...
Weleda je výborná prírodná kozmetika. Používa ako parfém esenciálne oleje, veľa výrobkov je neparfemovaných, ale majú svoju prirodzenú vôňu vďaka kvalitný prírodným surovinum, ktoré sú v nej použité. Weleda je jedinečná svojim zložením a kvalitou. Certifikát BDIH.
Logona a Sante používajú ako parfém esenciálne oleje. Logona a Sante majú už svoju tradíciu a sú veľmi obľúbené vďaka svojej kvalite. Obidve načky majú vynikajúce prírodné farby na vlasy s prírodnými pigmenty . V ich ponuke je aj dekoratívna kozmetika na báze prírodných farbív. V produktoch Logona a Sante nenájdete syntetické farbivá. Certifikát BDIH.
Neobio používa ako parfém esenciálne oleje veľmi zaujímavých kompozícií. Suroviny a zloženie je veľmi kvalitné.
Bjobj táto kozmetika sa vyznačuje vysokým množstvo účinných látok. Obsahuje kvalitné rastlinné oleje, bambucké maslo, aloe vera... to, že týchto účinných látok je tam veľa zistíte podľa toho v akom poradí a sa v zložení nachádzajú. Bjobj v niektorých svojich produktoch používa syntetický hypoalergénny parfém podľa prísnych pravidiel ICEA Institute for the Ethical and Environmental Certification) Bjobj je navyše testovaná na obsah niklu.
Okrem týchto značiek existujú mnohé ďalšie, ktoré sú viac či menej kvalitné. Pokiaľ kozmetika spĺňa požiadavky uvedené vyššie , môže byť označená ako prírodná. Potom sú rozdiely už v ďalších faktoroch ako kvalita použitých surovín, spôsob extrakcie liečivých látok, druh použitých konzervačných látok, spôsob parfemácie, spôsob balenia.... Toto všetko samozrejme ovplyvňuje aj cenu, tak je už len na spotrebiteľovi, aby si vybral.
Logá certifikátov, s ktorými sa môžete na našom trhu najčastejšie stretnúť:
Kopírovanie tohoto článku len so súhlasom autora!